trolitvis en sjuk häst:(

vart väkt 3 i morse av att granen levde som en idiot och skrek på sitt språk
halv somna till i gen och lagom då ringer älsklings väkar klocka och han skall gå upp och jobba
lyckas efter mycket om men soma om   men vart väkt i gen  när telen ringde 7.20  och då var det pia
från stallet

halv sov när jag svara i telen  men vakna väldigt fort när pia sa att london inte åt sin kraft foder
står bara i ena hörnet och ser hänging ut går fram och lycktar på maten men äter inte 
hon råga i fal det var lickt han   och detär det inte  och det har tillomed pia märkt på dom här 6 dagarna vi har stot där

blir ju så klart liv räd  för han står altid och vätar på maten och får han den inte tillräkligt fort 
så skall han gå utt ur boxen och hämta maten sj

sa till pia att ta på han täket och släppa han i lilla hagen så slipper han gå i stor med dom andra när han inte mår bra (skuller han ha stot kvar inne så hadde han strässat upp sig och bra got runt och runt och gnägat som en tok och tagit sig till slut ur boxen   och det gör han inte i den lilla hagen )

sen rinde mamma helt panik slagen och sa var är din häst han går inte i hagen har han rymt
så fick berätta för mamma var han gick och varför

lyckades halv sova i gen en stund då ringer lille bror och tallar om för mig att han skall åka med till stallet varje dag  och rida min häst  (söt han är )

vid 8 tiden fick jag ett sms av pia och gav upp att försöka sova så gick upp då
i sms stog det står att london hade  kommit utt i hagen och hostade jätte mycket och  hadde ätit litte gräss men hadde inte brytt sig om hö eller kraften
men att han såg litte piggare utt när han kom utt(inte lickt han då han brukar späppa utt på stall plan på morgon )

sa till pia att jag tror han har blivit för kall i går när det rängna
(tror han har blivit kal när det rängna i går  
när han kom in så stog han med två flis täke på sig  tills han torkade då han hostade när han kom in   men slutade när han vart varm   tog av han ena täket när jag åkte hem i går kväll så han hadde ett täke på sig i natt 
det brukar räka med ett täcke)
men att det var skumt att han inte åt sin kraft

hon trode också att han hadde blivit kal i går   men hon skulle stanna kvar i stallet en stund och åka upp tidigt i eftermidagen och kolla till han och vart han sämte så skulle hon höra av sig  så får vi ringa utt vetrinären
tur att jag har såna snälla stall kompisar :)

kommer bil en lång dag tills kl är halv 4-4  och älsklingen äntligen kommer hem och vi kan åka till stallet och kolla lille man  
får se om det blir någon prov riding i dag för hon som är intresserad av att bli medryttare
det beror helt  och hollet på hur han är när vi kommer till stallet







Kommentarer
Postat av: Lisa

eftersom han verkar vara lite svårriden och krånglig så kanske du borde ge han mindre kraftfoder och mer hö istället. Hö ska alltid vara bass fodret och har du engsilage måste du ge mer för ett kg hö är mer än ett kg engsilage eftersom engsilaget väger mer för att det inehåller vatten. och när han villar så skulle inte jag ge kraft för om jag gör det till minna hästar när dom villar så blir dom så sjukt jobbiga att rida massa överskottsenergi eftersom dom får så mycket energi av kraftfodret men gör av med så lite när dom villar.



om han fortfarande har mugg så tvätta med grönsåpa. Det funkar faktist riktigt bra :D Och kolla också om sadeln sitter bra för han kanske har fåt mera muskler och då blir sadeln förliten. Men om du inte rider varge dag så kan du sluta med kraftfoder helt kanske kan han få lite men inte mycket och specielt inte havre! En häst som inte rids varge dag och inte heller hårda pass där dom inte jobbar ordentligt med musklerna. Jag tror din häst har överskotts energi och behöver ridas hårdare och oftare om du redan rider varge dag så rid lite hårdare pass och då mennar jag inte gallopera fort i skogen utan rida så han går i form och jobbar rätt. juste öka mängden hö och inte kraft om han lätt går ner i vikt o om han lätt går upp i vikt så minska kraftfoder inte hö!



detta va absolut inte mennat som klagåml och inte heller att jag tror att du inte kan tahand om din häst osv utan det va bara lite tips :)

2011-09-07 @ 14:34:25
Postat av: becca

till lisa:

jag vet exsakt när han skall ha kraft och inte

och alt du redan har skrivit vet jag redan

han går inte på havre utan lusärn och musli

för annars tappar han vikten

han äter masvis med hö kan ej höja höet han står på i dag då han inte äter upp alt vilket jag ta som att han inte vill ha mera

han är apsålut inte svår riden eller kronglig att rida

tillomed min 10 åriga lille bror som aldrig har ridit för en trännare eller ridskola i huvud taget kan rida min häst uttan några problem

tillomed i grimma och grimskaft på en grusväg

bara det att han har en stark egen vilja och vissar mycket väll vad han vill och inte vill

men sejer man till han så lägger han ner

och man moste lära känna han inna man kan seja prisis hur man skall rida han och inte rida han

han väljer sin ryttare sj annars ger han den som rider ett helvete

att han har varit pigg och bråkat den senast gongen vi red med dom andra är för att han var ny på det stället och ville inte bli lämnad sj när dom andra travade och då blir han osäker och strässad då han aldrig har got där förut

jag vet hur mycket han behöver gå och inte för att inte ha över skotsenerski

och nej han behöver inte byta sin sade då han har en bom lös sadel så han kan muskla sig ur mycket han vill utan att sadeln blir för litten

det är det som är meningen med bom lös sadel

du kan gärna skriva din mejl eller din blogg så blir det lättare att svara till dig

2011-09-08 @ 14:07:19
Postat av: Anonym

han rids i form och jobbar rätt vid varje rid pass

2011-09-08 @ 14:08:13
Postat av: becca

till lisa:

jag vet exsakt när han skall ha kraft och inte

och alt du redan har skrivit vet jag redan

han går inte på havre utan lusärn och musli

för annars tappar han vikten

han äter masvis med hö kan ej höja höet han står på i dag då han inte äter upp alt vilket jag ta som att han inte vill ha mera

han är apsålut inte svår riden eller kronglig att rida

tillomed min 10 åriga lille bror som aldrig har ridit för en trännare eller ridskola i huvud taget kan rida min häst uttan några problem

tillomed i grimma och grimskaft på en grusväg

bara det att han har en stark egen vilja och vissar mycket väll vad han vill och inte vill

men sejer man till han så lägger han ner

och man moste lära känna han inna man kan seja prisis hur man skall rida han och inte rida han

han väljer sin ryttare sj annars ger han den som rider ett helvete

att han har varit pigg och bråkat den senast gongen vi red med dom andra är för att han var ny på det stället och ville inte bli lämnad sj när dom andra travade och då blir han osäker och strässad då han aldrig har got där förut

jag vet hur mycket han behöver gå och inte för att inte ha över skotsenerski

och nej han behöver inte byta sin sade då han har en bom lös sadel så han kan muskla sig ur mycket han vill utan att sadeln blir för litten

det är det som är meningen med bom lös sadel

han rids altid i form vid varje rid pass

du kan gärna skriva din mejl eller din blogg så blir det lättare att svara till dig

2011-09-08 @ 14:15:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0